Bærumkoret har i mange år hatt det kjente «Hallelujah-koret» fra Händels Messias i sin «gullrekke» på julekonserten i Høvik kirke 2. søndag i advent. Med over 50 medlemmer som synger alt de kan, pleier det å bli en flott opplevelse både for kor og publikum.
Etter å ha mestret dette flotte stykket var det noen i koret som foreslo at man kanskje kunne synge flere biter fra Messias. Og for tre år siden dukket det mektige åpningskoret fra Messiasoratoriet «And the Glory of the Lord» opp på julekonserten vår. Tanken slo rot og lå og modnet en stund, før en endelig beslutning ble tatt høsten 2015 – Bærumkoret skulle fremføre hele Messiasoratoriet. Datoen ble lagt langt frem i tid, desember 2017, og en prosjektgruppe ble nedsatt. Det var mye som skulle på plass.
Ganske tidlig ble det bestemt at man skulle ha et solistlag med unge lovende sangere. Solistene ble håndplukket av musikalsk leder Pål Rullestad, som har fulgt flere av disse gjennom sin jobb som sangpedagog på Foss VGS. Man kontaktet flere orkestre og det ble jobbet med forskjellige kirker. For med over 100 personer inkludert kor, orkester og solister på scenen er det behov for stor plass. Selv om Bærumkoret er et stort kor, ønsket man å forsterke koret ytterligere, så etter en intens vervekampanje primært på Facebook og via bekjentskaper, klarte man å skaffe 26 prosjektsangere – i tillegg til at koret har rekruttert fem nye medlemmer siste halvår.
Som andre prosjekter ble også dette prosjektet forsinket. Imidlertid innså man det på et tidlig stadium, og prosjektet klarte å finne en ny dato i mars 2018 som passet for alle medvirkende. Musikalsk leder Pål Rullestad har styrt den musikalske delen av prosjektet med stødig hånd. I lang tid har han sittet med én hånd på pianoet og én hånd til koret mens han har dirigert det store koret i riktig musikalsk retning. Tanken har fra første stund vært å gjøre den avskrekkende tykke boken med noter mindre ved å la koret få mestre bit for bit – en strategi som har fungert utmerket. For da koret stilte opp sammen med Oslo Symfoniorkester på lørdag, var alle godt forberedt og hadde en mestringsfølelse man bare har når man har jobbet mye med noe.
Tidsmessig trengte altså Bærumkoret langt mer tid enn Georg Friedrich Händel da han komponerte Messias. Han brukte visstnok bare 24 dager – fra 22. august til 14. september 1741. Messias er Händels mest kjente verk, og er stadig meget populært – særlig i engelsktalende land. Oratoriet ble opprinnelig fremført i påsken, men etter Händels død ble det vanlig å fremføre det i adventstiden.
For Bærumkoret var prosjektet stort. Alle medvirkende har jobbet mye, både sammen og hver for seg mot et felles mål. Det har vært en spennende reise der vi har lært enormt mye og utviklet oss musikalsk. Vi har fått testet både dugnadsvilje og vi har fått realisert drømmen om å synge hele Messias med et flott orkester.
Økonomisk gikk prosjektet i underskudd. Men som man har konkludert med i koret – det var en opplevelse som var verdt alle pengene. Energien i koret under konsertene var elektrisk. Vi koste oss, vi sang muligens bedre enn vi noensinne har gjort, og det ble så bra at flere av oss sto med tårer i øynene da vi var ferdige.
Alle korsatsene finner dere på YouTube – eller her
Bærumkoret takker:
Dirigent: Pål Rullestad
Orkester: Oslo Symfoniorkester
Kor: Bærumkoret pluss 26 prosjektsangere
Orgel: Terje Baugerød
Bass-baryton: Haakon Hille Hustad
Tenor: Martin Enger Holm
Mezzosopran: Cecilia Lund Tomter
Sopran: Kaia Rullestad Teigen