Med Messiaskonsertene tok Bærumkoret skrittet opp i en ny liga innen korsang – følte vi selv. Bærumkoret har vært og vil fortsatt være et kor som prøver seg på mye forskjellig. Vi forsøker å ha et variert repertoar og synger like gjerne norske viser, pop, jazz, musikal. Men en gang i blant gyver vi løs på et større musikalsk prosjekt. De to siste var Sacred Concert og Carmina Burana.
De fleste har hørt Hallelujah-koret fra Messiasoratoriet. Men hører man mer på Messias så er det mange av satsene man faktisk har hørt før. Händel må ha vært sin tids popmusiker. For musikken er så fengende og setter seg lett på hjernen. Spesielt om man som korsanger må lytte til musikken gang etter gang for å lære seg tonene. Mye av korsatsene synges nemlig så raskt og lett at man er nødt til å lære seg notelinjene. Det nytter ikke for øynene å lese notene og teksten fort nok.
Da koret første gang fikk utdelt boken med Messiasoratoriet – og så hvor tettskrevet og full av noter den var – så var det nok flere som ble skremt. Men litt etter litt tilegnet vi oss musikken. Til slutt satt den som den skulle – så til de grader at flere klaget over at sangene klang i hodet døgnet rundt.
Vi sang Händels Messias i Jar Kirke 10. mars og i Helgerud Kirke 11. mars. Den siste konserten ble filmet. Selv om en filmatisert versjon aldri kan konkurrere med å være tilstede på en konsert så er det fint å ha disse filmminnene. For vi som sto midt oppe i koret vet hvor fantastisk det var å synge disse konsertene.